Davelis Cave


Davelis Cave was brought to light ca. the 5th century BC. The surrounding area was used as a marble quarry by the builders of the Acropolis, and the cave was discovered by chance, during works for the extraction of marble.

The cave's name comes from the wide belief that an infamous 19th century brigand called Davelis (real name Christos Natsios) used the cave as a hideout. The story says that Davelis hid his treasure inside the cave.

Many times during its history, the cave has been used as a shelter for civilians.

In 1977, construction works started at the cave. It was not clear who was behind it. It might have been top U.S. governmental pressures to the Greek government. There was something sinister about the whole business. Otherwise there's a wild rumour that the Greek government was simply making the cave more accessible for national defense reasons. The exact nature or target of those works never became known, and the works ceased a few years later, in 1983.

A widely publicised rumour claims that the aim of the works was to create a nuclear weapon storage facility in the cave. However, the few completed parts of the works (that are deserted and easily accessible to the public, today) make this claim seem very unrealistic.

More realistic scenarios suggest that the site would be a radar base or a communication base (similar bases of the Greek Army and the US Army exist in other parts of the mountain).

One thing is for sure: Experiments took place in the cave or in the artificial tunnels around it.

The cave has been associated with paranormal activity since the ancient times, this being the main reason behind its use as a place of worship. The mystical character of the cave continues to fascinate people even today, and dozens of urban legends connected to the cave exist.

In Antiquity, the cave was a place of worship for the followers of Pan and the nymphs. There is a much smaller cave a few hundred meters up the mountain called Nymphaion or Nymph shrine.

During the Middle Ages, it was used by Orthodox Christian hermits, and later a small church was built at the entrance of the cave, featuring an unusual double layout: one part devoted to Saint Spyridon and one to Saint Nicholas. This unusual layout has led to the construction of the church being associated with Gnostics.

The cave is also believed to have been (and possibly still is) used by other religious groups, mainly occultists.

 

Σπήλαιο Νταβέλη

Το Σπήλαιο Νταβέλη ή Σπήλαιο Αμώμων ή σπήλαιο Πεντέλης βρίσκεται στη νοτιοδυτική πλευρά του όρους Πεντέλη, στην Αττική και σε υψόμετρο 700 μ., βορειοανατολικά του λεκανοπεδίου Αττικής. Είναι γνωστό από τη συσχέτισή του με τον λήσταρχο του 19ου αι., Χρήστο Νταβέλη, η οποία όμως αμφισβητείται.

Η σπηλιά αρχικά δεν είχε κάποια δίοδο προς τον εξωτερικό χώρο του βουνού. Το εσωτερικό της σπηλιάς ανακαλύφθηκε από τους αρχαίους Έλληνες όταν λάξευσαν το βουνό για την παραγωγή του πεντελικού μαρμάρου. Στην αρχαιότητα υπήρξε ιερό του Πανός, ενώ κατά τους βυζαντινούς χρόνους αποτέλεσε ησυχαστήριο μοναχών που είχαν εγκατασταθεί σχεδόν σε όλη τη Πεντέλη, των λεγομένων "Αμώμων" απ' όπου και έλαβε το όνομά του. Στους νεότερους χρόνους κατά τη παράδοση φέρεται να αποτελούσε κρησφύγετο του λήσταρχου Νταβέλη απ' όπου και το επικρατέστερο όνομα του σπηλαίου, αν και ποτέ δεν αποδείχθηκε κάτι τέτοιο.

Το σπήλαιο αυτό εξερευνήθηκε πλήρως από το ζεύγος των Ελλήνων σπηλαιολόγων Γιάννη και Άννας Πετρόχειλου. Η είσοδός του είναι αρκετά μεγαλοπρεπής. Μετά την είσοδο ακολουθεί ένας πελώριος θάλαμος κατηφορικός μήκους 112 μέτρων και μέγιστου πλάτους 40 μέτρων. Στο μέσον του θαλάμου αυτού υπήρχε κατακόρυφο βάραθρο 15 μέτρων. Επίσης στο χαμηλότερο σημείο του θαλάμου, προς το τέλος του, υφίστατο και έτερο βάραθρο με ελικοειδές επικίνδυνο πέρασμα, βάθους περίπου 10 μέτρων. Τέλος, κάπου στο αριστερό τοίχωμα της σπηλιάς, υπάρχει πέρασμα που οδηγεί σε μια μικρή λακκούβα με νερό, τη "λίμνη των νυμφών".

Η σπηλιά και ο χώρος γύρω από αυτή υπέστησαν, κατά τις δεκαετίες 1970 και 1980, μεγάλες παρεμβάσεις λόγω έργων που εκτελούσε τότε το Υπουργείο Άμυνας οι οποίες αλλοίωσαν τόσο το εσωτερικό της όσο και τον περιβάλλοντα χώρο, προκαλώντας ρηγματώσεις στα παρεκκλήσια του Αγίου Σπυρίδωνα και Αγίου Νικολάου. Σύμφωνα με τον Γιώργο Μπαλάνο ("Πέρα από το αίνιγμα της Πεντέλης", εκδόσεις locus7) οι εργασίες διήρκεσαν την περίοδο 1977-1983, με τη χρήση βαρέων μηχανημάτων, εκρηκτικών υλών κλπ. Παρόλα τα παράπονα για την καταστροφή ενός χώρου αρχαιολογικής σημασίας, δεν μπορούσε να βρεθεί ποιος ήταν πίσω από τις εργασίες αυτές ή γιατί γίνονται. Το σπήλαιο Νταβέλη δεν έχει δοθεί σε τουριστική εκμετάλλευση.

Στη σημερινή είσοδο της σπηλιάς, στη δεξιά της πλευρά, βρίσκονται, σε κοιλώματα του βράχου, δύο μικρά συνεχόμενα ναΐδρια. Το πρώτο είναι του Αγίου Νικολάου, και το δεύτερο του Αγίου Σπυρίδωνα τα οποία έχουν αναστηλωθεί, μετά τις ζημιές που προκλήθηκαν από τις εργασίες των προηγούμενων δεκαετιών. Το εκκλησάκι του Αγ. Σπυρίδωνα είναι το παλαιότερο από τα δύο, χρονολογούμενο στο 10ο ή 11ο αι. μ.Χ. και φέρει στη νότια πλευρά του χαράγματα με μορφές αγγέλων, σταυρών και αετών. . Το εκκλησάκι του Αγ. Νικολάου είναι κάπως μεταγενέστερο. Η ύπαρξη δύο μικρών κρυπτών στο δάπεδό του και μιας ταφικής λάρνακας υποδηλώνουν πως το ναΐδριο αυτό είχε ταφικό χαρακτήρα.

Γενικά, σπαράγματα τοιχογραφιών βρίσκονται και στα δύο εκκλησάκια και, σύμφωνα με επιγραφή στον τρούλο του Αγ. Νικολάου, χρονολογούνται στο 1234 ή 1235 μ.Χ. Η πολύ γνωστή τοιχογραφία με ανδρική μορφή και επιγραφή Ο ΑΘΗΝΩΝ ΜΙΧΑΗΛ, η οποία θεωρείται ότι αποδίδει τον μητροπολίτη Αθηνών Μιχαήλ Χωνιάτη βρισκόταν στον Αγ. Σπυρίδωνα. Σήμερα έχει αποτειχιστεί και μεταφερθεί στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο Αθηνών, όπως και ο τρούλος του Αγ. Νικολάου όπου απεικονίζεται ο Χριστός Παντοκράτορας καθώς και η τοιχογραφία της Αγίας Αικατερίνης, ντυμένης με βασιλική στολή, η οποία έχει αποτειχιστεί επίσης από τον Αγ. Νικόλαο

 

01 02 03 04 05
06 07 08 09 10
11 12 13 14 15
16 17 18 19 20

 

Απαγορεύεται κατά τον Ν.2121/1993 και κατά τη διεθνή σύμβαση της Βέρνης η αναδημοσίευση και γενικά η αναπαραγωγή ολική, μερική, περιληπτική η κατά παράφραση, η διασκευή, απόδοση του περιεχομένου του παρόντος web site με οποιοδήποτε μέσο και τρόπο, μηχανικό, ηλεκτρονικό, φωτοτυπικό, ηχογράφησης ή άλλο, άνευ προηγούμενης έγγραφης άδειας του Γιωργου Τρουλινου και τών συντελεστών της Ιστοσελιδας. Φωτογραφιες copyright: ΝΕΛΛΑ ΘΕΟΤΟΚΑΤΟΥ all rights reserved -- Κειμενα: el.wikipedia.org 

 

 

copyright 2011 landscapes.gr || Design & Development adtech.gr || All rights reserved