Souda Bay

Souda Bay is a bay and natural harbour near the town of Souda on the northwest coast of the Greek island of Crete. The bay is about 15 km long and only two to four km wide, and a deep natural harbour. It is formed between the Akrotiri peninsula and Cape Drapano, and runs west to east. The bay is overlooked on both sides by hills, with a relatively low and narrow isthmus in the west near Chania.

Near the mouth of Souda bay, between the Akrotiri and the town of Kalives, there is a group of small islands with Venetian fortifications. The largest island is Souda Island, giving its name to the bay.

Souda Bay is now a popular tourist destination although there are no real public beaches due to the presence of the naval base. Villages such as Megala Chorafia and Kalives afford fine views of the bay, and house-building, particularly for foreigners and tourist companies, is spreading along the bay.

The Venetians occupied the area in 1207. In 1571 an Ottoman military force landed at Souda and caused major destruction in the Chania area. The Venetians fortified Souda Island between 1570 and 1573, in order to protect the area from Ottoman raiders and pirates. However, Souda Bay remained a pirate infested area during the 15th, 16th and 17th centuries. The Venetians managed to hold on to the strategic islands within Souda Bay until 1715, over thirty years after the fall of Crete to the Ottomans.

In the period of the semi-independent Cretan State the area attracted international interest, as it offered port facilities to foreign naval vessels enforcing the Cretan autonomy. The first High Commissioner, Prince George of Greece, disembarked at Souda Bay on December 9, 1898. The church of Saint Nicholas was built during this period.

During World War II British and Commonwealth troops withdrew from mainland Greece in April 1941 and 25,000 men, mainly from New Zealand and Australia, disembarked at Souda Bay.

In May 1941, during the German attack named "Operation Merkur", Allied troops retreated from the Souda area to Sfakia in the south of the island. The Germans occupied the area until 1945. The principal Allied War Cemetery of the island, designed by architect Louis dSouda is an important port for freight ships with a regular ferry service to Piraeus. It also is a strategic Hellenic Navy and NATO naval base (Naval Dock Crete, Greek: Ναύσταθμος Κρήτης, pron. Nafstathmos Kritis).

The modern Hellenic Navy base was founded in 1951. The base occupies an area of 500 hectares, including the old artillery barracks of Hellenic Army V Division and later land acquisitions. The facilities include a dry dock, workshops, a fuel depot and an ammunition depot. The Naval Dock is commanded by a Commodore or Captain of the Hellenic Navy. 

 

Το Λιμανι της Σουδας

Ο όρμος της Σούδας, λόγω του γεωγραφικού του προσανατολισμού, είναι ένα από τα ασφαλέστερα λιμάνια της Μεσογείου. Σήμερα είναι ένα συνεχώς αναπτυσόμενο λιμάνι, που συμβάλλει καθοριστικά στην εμπορική, τουριστική και οικονομική ανάπτυξη του Νομού Χανίων. Καθημερινά διακινούνται χιλιάδες επιβάτες, πολλά οχήματα, καθώς και εμπορεύματα.

Η Σούδα διαθέτει το νέο, μεγάλο λιμάνι του νομού Χανίων. Βρίσκεται στην νοτιοανατολική πλευρά της πόλης, σε απόσταση 7 χλμ. από το κέντρο. Χαρακτηριστικό είναι το μικρό ομώνυμο νησάκι που βρίσκεται στην είσοδο του λιμανιού, όπου οι Ενετοί έκτισαν ένα φρούριο το 1560. Στην περιοχή της Σούδας άκμασε η αρχαία πόλη Άπτερα.

Το λιμάνι στη Σούδα έχει καθημερινή σύνδεση με το λιμάνι του Πειραιά και άλλα λιμάνια των ελληνικών νησιών και εξυπηρετεί πολλά κρουαζιερόπλοια που μεταφέρουν επισκέπτες και τουρίστες στα ελληνικά νησιά.

Το λιμάνι των Χανίων έχει όλες τις απαραίτητες εγκαταστάσεις και προσφέρει όλες τις αναγκαίες υπηρεσίες. Τα μικρά γιοτ και τα ιστιοπλοϊκά μπορούν να ανεφοδιαστούν νερό και πετρέλαιο, και τα μεγάλα πλοία να κάνουν και επισκευές αν χρειαστεί. Τη νύχτα, η είσοδος στο λιμάνι απαγορεύεται και όλες οι δραστηριότητες ξεκινούν εκ νέου το πρωί. Τα πλοία απαγορεύεται να προσεγγίσουν το βόρειο τμήμα του όρμου, λόγω των ναυτικών και στρατιωτικών βάσεων. 

Το λιμάνι στη Σούδα έχει καθημερινή σύνδεση με το λιμάνι του Πειραιά και άλλα λιμάνια των ελληνικών νησιών και εξυπηρετεί πολλά κρουαζιερόπλοια που μεταφέρουν επισκέπτες και τουρίστες στα ελληνικά νησιά. 

 

01 02 03 04 05
06 07 08 09 10
11 12 13 14 15
16 17 18 19 20
21 22 23 24 25

 

Απαγορεύεται κατά τον Ν.2121/1993 και κατά τη διεθνή σύμβαση της Βέρνης η αναδημοσίευση και γενικά η αναπαραγωγή ολική, μερική, περιληπτική η κατά παράφραση, η διασκευή, απόδοση του περιεχομένου του παρόντος web site με οποιοδήποτε μέσο και τρόπο, μηχανικό, ηλεκτρονικό, φωτοτυπικό, ηχογράφησης ή άλλο, άνευ προηγούμενης έγγραφης άδειας του Γιωργου Τρουλινου και τών συντελεστών της Ιστοσελιδας. Φωτογραφιες copyright: ChaniaCreteByNikos  - https://www.facebook.com/ChaniaCrete - all rights reserved -- Κειμενα: Wikepedia και Βικιπαίδεια

 

 

copyright 2011 landscapes.gr || Design & Development adtech.gr || All rights reserved