Giali Tzamisi

A bright example of Islamic art of the Renaissance, distinguished by its uniqueness, Giali Tzamisi is the only from preserved Mosques of the city that was built during the second half of the 17th century. It was built to honor the first Sergeant of Chania, Kioutsouk Hassan, and the studies conducted by the 13th Ephorat of Byzantine Antiquities concluded that on its position there used to be a small temple. 

The Mosque is a cubic building covered by a large hemispheric cupola, supported by four elaborate stone-made arches. Its west and north side is surrounded by an arcade covered by six small cupolas. Initially, the arcade was open, as it usually the case in other Mosques. In 1880, the arcade was covered, it had arched openings and developed a neoclassic style. 

The Mosque Kioutsouk (meaning "little") Hassan or Giali Tzamisi (meaning, the Mosque of the Seaside), as it is commonly known, was the work of an Armenian architect, who had constructed a similar Mosque in the village "Spakiano" in "Selino". The Mosque also had a courtyard with palm trees and graves of janizaries and it was closed in 1923. Nowadays, the Mosque has been renovated; however its small picturesque minaret was demolished in 1920 (or in 1939).

The Archeological Museum of Chania was hosted there, after many adventures due to war, with the care of the famous professor Nik. V. Tomadakis. Later, the Mosque was used as a storage place, a Museum of Folk Art, a Tourist Information Office and recently, as a space for exhibitions and events. 

 

Γιαλί Τζαμισί

Λαμπρό δείγμα ισλαμικής τέχνης της Αναγέννησης που διακρίνεται για την ιδιορρυθμία του, είναι το μοναδικό από τα σωζόμενα τζαμιά της πόλης που ανάγεται στο β'' μισό του 17ου αιώνα. Κτίστηκε πρός τιμήν του πρώτου φρουράρχου των Χανίων Κιουτσούκ Χασάν και μετά από έρευνα της 13ης Εφορείας Βυζαντινών Αρχαιοτήτων, διαπιστώθηκε ότι στη θέση του υπήρχε μικρός μονόχωρος ναός.

Το τζαμί είναι ένα κυβικό κτίσμα και καλύπτεται από ένα μεγάλο ημισφαιρικό χωρίς τύμπανο τρούλο που τον στηρίζουν τέσσερα περίτεχνα πέτρινα τόξα. Από τη δυτική και τη βόρεια πλευρά του περιβάλλεται από στοά στεγασμένη από έξι μικρούς τρούλους χωρίς τύμπανο. Αρχικά η στοά ήταν ανοικτή όπως συνηθίζεται στα τζαμιά. Γύρω στα 1880 η στοά μετατράπηκε σε κλειστή με τοξωτά ανοίγματα και έντονα νεοκλασικό ύφος.

Το τέμενος Κιουτσούκ (μικρού) Χασάν ή Γιαλί Τζαμισί (τζαμί του γιαλού), όπως επικράτησε να λέγεται, ήταν έργο Αρμενίου αρχιτέκτονα, που είχε κατασκευάσει και άλλο όμοιό του στο
χωριό Σπανιάκο του Σελίνου. Το τζαμί, στην αυλή του οποίου υπήρχαν φοινικόδεντρα και τάφοι πασάδων και γενιτσάρων, σταμάτησε τη λειτουργία του το 1923. Σήμερα είναι αναπαλαιωμένο, χωρίς όμως τον μικρό αλλά γραφικό μιναρέ του που κατεδαφίστηκε το 1920 (κατ'' άλλους το 1939).

Λόγω του πολέμου, ύστερα από πολλές περιπέτειες και με πρωτοβουλία και μέριμνα του αείμνηστου καθηγητή Νικ. Β. Τωμαδάκη, μεταφέρθηκε εκεί το Αρχαιολογικό Μουσείο Χανίων, ενώ αργότερα το τζαμί χρησιμοποιήθηκε ως αποθήκη, μουσείο λαϊκής τέχνης, Γραφείο Πληροφοριών του ΕΟΤ και προσφάτως ως χώρος εκδηλώσεων και εκθέσεων.

 

01 02 03 04 05
06 07 08 09 10
11 12 13 14 15
16 17 18 19 20

 

Απαγορεύεται κατά τον Ν.2121/1993 και κατά τη διεθνή σύμβαση της Βέρνης η αναδημοσίευση και γενικά η αναπαραγωγή ολική, μερική, περιληπτική η κατά παράφραση, η διασκευή, απόδοση του περιεχομένου του παρόντος web site με οποιοδήποτε μέσο και τρόπο, μηχανικό, ηλεκτρονικό, φωτοτυπικό, ηχογράφησης ή άλλο, άνευ προηγούμενης έγγραφης άδειας του Γιωργου Τρουλινου και τών συντελεστών της Ιστοσελιδας. Φωτογραφιες copyright: ChaniaCreteByNikos  - https://www.facebook.com/ChaniaCrete - all rights reserved -- Κειμενα: Wikepedia, chania.gr και Βικιπαίδεια

 

 

copyright 2011 landscapes.gr || Design & Development adtech.gr || All rights reserved